tisdag 2 januari 2018

Den bästa musiken från tv-serien Miami Vice

Jag föddes på 70-talet och växte upp med underbara tv-serier som MacGyver, A-Team, Airwolf, Knight Rider, Mission Impossible och Magnum P.I. Dessa serier är mina favorit-serier som jag fortfarande tittar på trots att jag sett varje avsnitt hundra gånger. Sen har vi Miami Vice - som jag älskar, en serie som betyder mer än någon annan serie på denna jord. Jag har haft turen att besöka Miami tre gånger och varje gång så googlar jag fram inspelningsplatser som jag sedan besöker. Ja, jag är nog besatt av Miami Vice. Min bloggbanner vittnar ju om min kärlek till serien eftersom jag har kopierat Miami Vice-loggan rakt av. Miami Vice har allt, grymma skådespelare, snygga bilar, häftiga kläder och den bästa musiken.

Skådespelarna
Huvudrollsinnehavarna Don Johnson och Philip Michael Thomas är perfekta för sina roller och tillsammans bildar dom en kemi som man inte ser på TV idag. När man hade audition för serien tog man in skådespelare två-och-två, men ingen passade. Någon ska sedan ha plockat Don Johnson och Philip Michael Thomas ur två grupper och plötsligt hade man vad man letade efter. Många kända skådespelare fick sina genombrott i Miami Vice. Bruce Willis, Julia Roberts, Liam Neeson, Viggo Mortensen, Laurence Fishburne och Chris Rock är några som slog igenom tack vare Miami Vice.

Kläderna
Kläderna som togs framför serien var något man inte sett i en tv-serie innan, det var pastellfärgade kostymer, axelpuffar och benvärmare. Visst kan jag skratta åt några av dessa märkliga klädval, men när jag besöker Miami går jag alltid omkring i vita jeans, vita skor och blå t-shirt.

Bilarna
Bilarna som medverkade i Miami Vice tillhör mina favoriter, några bilar som syns i serien är Ferrari Daytona Spider, Ferrari Testarossa, Lamborghini Countach 5000, Porsche 911, Chevrolet Corvette Stingray, Lotus Esprit m.fl. I avsnittet "Brother's Keeper" kör Don Johnson den svarta Daytonan genom Miamis gator på natten till tonerna av "In the air tonight", den scenen röstas fortfarande fram som den bästa scenen någonsin i en tv-serie. Jag älskar den scenen och det är då som Miami Vice är som bäst, jag har sett den hundratals gånger och jag får aldrig nog av den.

Musiken
Aldrig tidigare hade man använt sig av musik gjorda av artister i en tv-serie och det var en av anledningarna som gjorde serien så populär. Här hittar man låtar av bland annat Phil Collins, Billy Idol, Russ Ballard, Rolling Stones, Cyndi Lauper, Lionel Richie, The Pointer Sisters, ZZ Top, Tina Turner, Eric Clapton, Rod Stewart, U2, Laura Branigan, INXS och Glenn Frey. Till slut slogs artisterna om att få ha med sina låtar i Miami Vice. Här listar jag dom bästa låtarna från Miami Vice, jag har även gjort en låtlista på Spotify med dessa låtar, men Spotify saknar några av dessa märkligt nog.

DEN BÄSTA MUSIKEN FRÅN MIAMI VICE:

[A]
Andy Taylor - When the Rains Comes Down (Ej i Spotify)

[B]
Big Pig - Breakaway
Billy Idol - Sweet Sixteen
Black Uhuru - What is Life
Bryan Ferry - Boys and Girls

[C]
Cactus World News - State of Emergency

[D]
Dire Straits - Brothers in Arms
Don Henley - Dirty Laundry
Don Johnson - Heartbeat

[E]
Eric Clapton - She's Waiting
Eric Clapton - Wonderful Tonight

[F]
Fashion - You Only Left Your Picture (Ej på Spotify)
Foreigner - I Want to Know What Love Is

[G]
Gene Loves Jezebel - Twenty Killer Hurts

[I]
Iggy Pop - Real Wild Child (Wild One)

[J]
Jackson Browne - Lives in the Balance
Jan Hammer - Angelina Flashback (Ej på Spotify)
Jan Hammer - Chase (Ej på Spotify)
Jan Hammer - Cool Runnin' (Ej på Spotify)
Jan Hammer - Crockett's Theme
Jan Hammer - El Viejo (Ej på Spotify)
Jan Hammer - Evan (Ej på Spotify)
Jan Hammer - Flashback (Ej på Spotify)
Jan Hammer - Last Fight
Jan Hammer - Lombard Trial (Ej på Spotify)
Jan Hammer - Miami Vice Theme
Jan Hammer - One Way Out
Jan Hammer - Payback
Jan Hammer - Rain (Ej på Spotify)
Jan Hammer - Stone's War (Ej på Spotify)
Jan Hammer - The Trial and Search
Jesus and Mary Chain - Nine Million Rainy Days
John Parr - Naughty Naughty

[L]
Laura Branigan - Self Control
Love and Rockets - Ball Of Confusion
Love and Rockets - Yin and Yang (The Flowerpot Man)
Loz Netto - We Touch (Ej på Spotify)

[M]
Mike & The Mechanics - Hanging by a Thread

[P]
Peter Cetera - You Never Listen To Me
Peter Gabriel - Biko
Peter Gabriel - Mercy Street
Peter Gabriel - The Rhytm of the Heat
Phil Collins - In the Air Tonight
Phil Collins - I Don't Care Anymore
Phil Collins - Long, Long Way to Go
Phil Perry - Help Me Through The Night (Ej på Spotify)
Public Image LTD - The Order of Death

[R]
Red 7 - Heartbeat
Russ Ballard - In the Night
Russ Ballard - Voices
Russ Ballard - Your Time is Gonna Come

[S]
Shriekback - Running on Rocks (Ej på Spotify)
Simply Red - Picture Book
Steve Jones - Mercy (Ej på Spotify)
Steve Miller Band - I Want To Make The World Turn Around

[T]
Tanita Tikaram - Twist in my Sobriety
Ted Nugent - Little Miss Dangerous
The Damned - In Dulce Decorum
The Fixx - I'm Life (Ej på Spotify)
The Mission UK - Wasteland
The Nobody's - No Guarantees (Ej på Spotify)
The Payolas - Eyes of a Stranger
The Who - Eminence Front

[U]
U2 - Race Against Time
Underworld - Glory! Glory!

[W]
World Party - The Ballad of the Little Man

[Y]
Yello - Desire
Yello - Call it Love
Yello - Moonon Ice

3 kommentarer:

  1. Today, I went to the beach with myy kids. I found a sea shell
    and gave it too myy 4 year old daughter aand said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell tto her ear and screamed.
    Theree was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go
    back! LoL I kniw this is completely offf topic but I had to tell
    someone!

    SvaraRadera
  2. whoah this weblog is excellentt i love studying your posts.
    Stay up tthe great work! You understand,lots of individuals are hunting round
    for this info, you ccan aid them greatly.

    SvaraRadera
  3. Hi everybody, here every person is sharing these knowledge, thus it's nice to read this web site, and I used to pay a
    quick visit this blog every day.

    SvaraRadera