måndag 9 december 2013

Australienresan 2013-12-09

Australienresan 2013-12-09

Då var det dags, dagen som jag längtat till i flera år. Efter att jag kom hem från Australien första gången år 2011 svor jag att jag skulle återvända. Jag blev så kär i Australien att jag mådde dåligt en längre tid hemma i Sverige. Jag hade upplevt den bästa resan i mitt liv och jag ville tillbaka till varje pris. Jag var på väg till Australien redan i december 2012, men då övertalade min bror mig att vi skulle till USA. Jag åkte, men min bror stannade hemma. Men nu åker jag till Australien för att kolla om det verkligen är mina drömmars land? Är det paradiset på jorden? Om sex veckor är jag hemma igen - då vet jag.

Klockan  04.45 låste jag dörren till min lilla etta. Ute väntar taxin med min kusin Ingemar bakom ratten, han jobbar nattvecka och han fick den stora äran att köra mig. Tio minuter senare är vi på stationen. Mitt tåg går 05.14 så jag får vänta en stund. Jag gick aldrig och la mig inatt, jag jobbar ständigt kvällar och nätter och jag brukar gå och lägga mig vid fyra tiden så det var liksom ingen idé. Dessutom ligger Perth som jag ska till sju timmar före Sverige, då är det bra att ha den här dygnsrytmen för att slippa jetlag. 

Exakt klockan 05.14 rullar tåget med mig ombord ut från perrongen och lämnar en stad med sex minusgrader på termometern bakom sig. Jag hade tur idag, jag är verkligen inte klädd för några minusgrader, jag har en tunn regnhacka med en huvtröja under. Men får man skjuts ända fram till stationen och åker tåg till Arlanda behöver man inte vara utomhus en längre stund. Jag gissar att jag får igen det när jag kommer hem.

Klockan 07.50 stannar tåget vid Arlanda, precis på utsatt tid, so far so good. Nu ska jag leta edter mat. Har inte ätit något sedan 19 - igår. Klockan är 10 när min kollega Peter ramlar in på Arlanda, han ska till Dubai och när klockan slår 12 går han till säkerhetskontrollen. Ha en trevlig resa Peter. Efter det hittar jag mitt flyg på den stora informationstavlan, jag ska tydligen lämna resväskan i diskarna 71-90. Klockan 12:55 lämnar jag in den 18 kilo tunga resväskan. Jag börjar känna mig riktigt trött nu och inte blir jag piggare av att jag ska sitta på Arlanda i tio timmar. Men jag vill vara ute i god tid, idag kan ju allt hända med tågen.

Klockan 13.45 går jag igenom säkerhetskontrollen utan problem, nu har jag tre säkerhetskontroller kvar innan jag är i hamn. Klockan 14 är jag framme vid min gate, det är utgång F63 och här ska jag nu sitta ett tag. Nu har jag suttit på Arlanda i precis tio timmar, hur jag tänkte är det bara min dumma hjärna som vet. Nåja, det är ju ett person-bästa i alla fall. Klockan är strax 18:00 och det är strax dags att gå ombord. Piloten lyfter klockan 18.30, en kvart försent. Det var några resenärer som checkat in väskorna men som sen inte dykt upp. Klockan 20.30 svensk tid ser jag Themsen flyta förbi under oss, hela London är upplyst. Tio minuter senare sätter kaptenen ner kärran på Heathrow, det är åtta plusgrader enligt kaptenen. Det här är andra gången jag sätter mina fötter här, förra gången var förra året när jag besökte vargforskaren Shaun Ellis.

Singapore Airlines Airbus A380 lyfter från Heathrow klockan 23.22 svensk tid. Nu väntar tolv timmar flygtid. Usch!

Arlanda - London | 18:30-20.40
SAS SK 533
Boeing 737-600

London - Singapore 23.22-11.35
Singapore Airlines SQ 321
Airbus A380-800

Singapore - Perth 13:05-18:00
Singapore Airlines SQ 215
Boeing 777-200

Klockan 04:40, väskan är packad och det slutade på 18 kg lite drygt. Inlinesen kom med, jippi!

Väskan och jag väntar på tåget. Min kusin tyckte väskan hade (host) en manlig färg.

Klockan 05.14, tåget lämnar perongen precis i tid. Tack SJ 

Avgång 18:15 med flygnr SK533 är mitt plan

Mitt boardingcard:
Arlanda-London-Singapore-Perth

Sprättar en kall Red Bull Light

Ett självspelande piano tog emot mig på Heathrow

Klockan 22.05 mot Singapore är mitt flyg. Nu väntar jag med spänning på vad flygplanet Airbus A380 ska erbjuda

Fetaste fågeln just nu, Airbus A380

4 kommentarer:

  1. Hur kommer det sig att du åker till Arlanda så långt innan? Var du orolig för eventuella förseningar av tåget? Vill du taxfreeshoppa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Sara. Den frågan ställer jag mig också. Jag måste ha druckit för mycket Red Bull när jag planerade tågresan :(

      Radera
  2. Ja du...När inte ens du förstår dej på ditt tänkande så kanske du förstår att vi andra har stooora problem stundtals! ;-) Kände att det inte ens var värt att fråga hur du tänkte när du skulle iväg vid 5 på morron... ;-)

    SvaraRadera