torsdag 3 september 2015

Italien-resan 2015-09-03

Mobillarmet väcker mig klockan tio, jag reser till Italien idag och jag har inte packat. Jag vet inte vad som har hänt med mig, förut har jag börjat småpacka flera veckor innan avresa, men nu packar jag samma dag. Efter att ha packat ner kläder och diverse hygienartiklar för en vecka begav jag mig till Salladsbaren för att inta frukost med Adam. Adam frågar mig vad klockan är, jag svarar fyrtiotre eftersom hon är 11:43. Han säger seriöst och oroligt: Va, kvart i tre? Haha! Sen åkte vi hem till mig för att hämta min ryggsäck och sen tankade vi upp Adams bil i Hosjö.

Adam behövde skriva ut alla biljetter till flyget och hotellet i Bergamo så vi åkte till hans arbetsplats och skrev ut allt. Jag fick en rundvandring på Adams jobb och det mesta var sig likt, jag jobbade nämligen här runt 1999-2001. Vi försökte leta reda på min vän och bloggerskan Annica, men hon var ledig som vanligt. Men sen blev det bråttom och vi lämnade Falun klockan strax efter klockan 13. När klockan slog 13:25 tog vi en liten läsk-paus på Statoil i Hedemora. Fast vi gick fel, vi råkade gå in på Eon först och det slutade i asgarv. När klockan slog 13:40 passerade vi Avesta och 14:25 körde vi förbi Västerås. Vi rullar in i Eskilstuna när klockan slår 14:55 och 15:40 passerar vi Flen.

När klockan är 16:00 parkerar Adam bilen på långtidsparkeringen i Nyköping. En disskution om långtidsparkeringar uppstår. Hur lång är en långtidsparkering? När blir en korttidsparkering en långtidsparkering? Klockan 16:30 passerar vi säkerhetskontrollen, jag blir kroppsvisiterad eftersom maskinen som man går igenom i piper när det är min tur. Jag hade glömt plånboken i bakfickan - klantigt. Jag får också en gratis drogkontroll på köpet vilket var praktiskt. Adam tar den obligatoriska flygplats-ölen och när klockan är 17:30 går vi till Gate 3 för att gå ombord på flight FR 1943 som idag flygs av EI-DWP, en Boeing 737-800 från Ryan Air. Planet lyfter klockan 17:57, sju minuter efter utsatt avgångstid. 

Bergamo, Italien
Klockan 20:52 landar vi på Bergamos flygplats efter att få vänta uppe i luften ett bra tag på grund av oväder. När vi landar så är landningsbanan täckt med en massa regnvatten och det är en ganska läskig landning, planet kränger och svänger men allt går till slut bra. Klockan 21:02 hoppar vi på en dragspelsbuss som tar oss in till terminalen - en resa på en minut. Vi köper en bussbiljett och äter en varsin pizza på flygplatsen innan bussen kommer. Klockan 22:18 hoppar vi på bussen som tar oss till buss och tågstationen. Där letade vi efter ett kontor med våran hotell-nyckel, vi letade en bra stund innan vi hittade rätt.

Vi får vår hotell-nyckel och en karta, både Adam och jag har ett lokalsinne som är sämre än en traktor och vi gå så klart vilse. Som två yra höns, med Adams kabinväska i släptåg, går vi gata upp och gata ner. Vi går förbi samma krog tre gånger i vår desperata jakt efter vårt hotell, dom alkoholpåverkade ungdomarna utanför krogen tittade konstigt på oss. Men att förklara för dom att en blind leder en blind var det inte tal om. Men jag är inte förvånad, jag förstod att det skulle bli så här eftersom hela barndommen bestod av barnprogrammet Vilse i Pannkakan. 

Under den tid som vi letade efter hotellet så tjatade vi om att det förmodligen skulle bli taxi till slut samtidigt som vi tog upp gamla citat från sällskapsresan-filmerna. Meningar som "här nere parkerar dom visst hur som helst", "han stannar!", "och du ska snacka om dyrtid" och "bra för magen" användes flitigt. Klockan 23:56 sätter Adam i nyckeln i hotellrummets lås, vi är framme. På rummet är det snuskigt varmt och Adam öppnar fönstret, vi går ut för att leta efter en butik för att handla vatten. Adam hade tagit fram en kart-app i telefonen som vi nu följde slaviskt, vi hittar på en butik med vatten och Adam är nu väldigt säker på var vi bor så vi tar en promenad runt kvarten. Jag lägger märke till att bilarna här nere är otroligt tysta, nästan som el-bilar susar dom fram i natten. Väl framme på hotellet igen så bloggar jag ikapp för att sedan borsta tänderna. Trött som en turist somnar jag strax efter 03:00.

- Läsk-paus på Eon i Hedemora...

- Sjukt vackert innan Nyköping...

- Usch. Jag är flygrädd och flyger med Ryan Air...

- Vi går ombord...

- Irländskt flygbolag...

- Blixt på himlen innan landning...

- Italiensk panpizza...

- En vacker bensinstations-logga...

- Retard-kondomer...

2 kommentarer:

  1. Jag jobbar ju bara mån- onsdag :) Synd att jag missade dig. Tycker du att det var sig likt? Ha en bra resa nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dofterna var sig likt iaf. Vi var bort till hacken/packen och jag kände igen mig :) Tack, jag ska försöka ha en bra resa. Flyger med Ryan Air :(

      Radera