lördag 22 juli 2017

Mina favoritstränder i Australien och USA

Jag har haft turen att besöka några av världens mest kända stränder under mina resor till USA och Australien. Det är inte ofta som jag tar mig ett dopp på mina resor utomlands trots att jag gillar höga vågor, men jag har faktiskt tagit mig ett dopp på följande stränder.

01. Bondi Beach. Sydney, Australien.
Få stränder har fått en egen tv-serie, men Bondi Beach i Australien tillhör en av dessa stränder. Alla har väl någon gång sett tv-serien "Livräddarna på Bondi Beach" som snabbt blev populär och nu är man uppe in den elfte säsongen. Jag minns första gången när jag såg Bondi, jag blev förvånad över hur liten den är. Jag hade förväntat mig en betydligt större strand. Men den har sin charm. I januari 2016 blev jag biten av en Blue Bottle vars gift bjöd på en smärta som jag aldrig upplevt tidigare, det tar ett bra tag innan smärtan släpper. Men jag gillar verkligen Bondi. Betyg: 5 av 5 vargar.

02. Miami/South Beach. Miami, USA.
Underbara Miami Beach eller South Beach. Kärt barn har många namn. Jag älskar verkligen South Beach, precis intill den långa stranden ligger art-deco-området och svajande palmer. Att det är varmt året runt har gjort att många svenskar reser hit. Betyg: 5 av 5 vargar.

03. Santa Monica Beach. Los Angeles, USA
Den här stranden medverkar i tv-serien "Baywatch" och den är gigantisk. Intill Santa Monica Beach ligger Venice Beach och det är två underbara stränder. Intill havet går den berömda  gång och cykelbanan som medverkat i massor av filmer. Jag gillar verkligen stranden och dom små butikerna som ligger intill. På den här stranden ligger den berömda Santa Monica Pier där man hitfar god mat, underhållning och en hall fylld med arkadspel. Betyg: 4 av 5 vargar.

04. Manly Beach. Sydney, Australien.
Om man befinner sig i Sydney och vill ta sig ut till Manly Beach så rekomenderar jag att man tar färjan från Circular Quay vid Operahuset, men räkna med att det tar tid att komma fram. Stranden är mycket större än Bondi Beach och det ligger små mysiga butiker och restauranger intill stranden. Jag gillar Manly men det tar tid att ta sig ut till Manly och det sänker betyget. Betyg: 4 av 5 vargar.

- Bondi Beach. Sydney, Australien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar