onsdag 4 juli 2012

Madonna's MDNA-konsert den fjärde juli 2012 i Göteborg

Klockan: 06.05
Klockan är fem över sex på självaste USA's nationaldag och jag är trött, kunde inte somna igår, det var helt jäkla hopplöst. Tror jag sovit tre timmar men nu är jag vaken i alla fall och jag har precis klivit ut ur duschen och ska sätta på en kopp citronte och sen gå ner till tågstationen för att ta tåget till Göteborg. Tåget går klockan 07.33 och jag ska vara framme klockan 13.57 om SJ vill. Ska ta med min laptop så jag kan blogga under resans gång, om nu jag kommer på hur man kopplar upp den trådlöst det vill säga.

Klockan: 07:30
Tåget har precis anlänt in till perongen och klockan 07.33 går tåget på utsatt tid. Jag har lyckats koppla ihop min dator med min iPhone så nu har jag internet på datorn. Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för mig. Täckningen försvinner dock i samma stund som regnet träffar tågrutan och utanför så visar sig svensk natur
när den är som vackrast. Konduktören kollar min biljett och tycker den är konstig, jo det tycker jag med, hela två byten på sträckan som först går österut fast jag ska söder. Men det är rätt tåg och sen visar det sig att fler har denna "konstiga" biljett. Har redan pratat med två Madonna-fans och totalt har jag sett fyra och är det så många ifrån min lilla stad så tror jag faktiskt det kommer bli mycket folk på konserten i kväll. Hoppas bara att det blir fint väder nu, för 2009 när jag var på Madonna så vräkte det ner. Klockan 07.55 är det ett litet stop i Hofors.

Klockan: 08.12
Nu är vi framme i Storvik och dagens första tågbyte, här blir det attr vänta i fyrtio två minuter på tåget mot Örebro. Här regnar det i alla fall inte. Stationen i Storvik ligger öde men ett litet kafé är i alla fall öppet. I kaffét så ligger ett antikvariat, lite mysigt att gå omkring att glo på medans man väntar. Klockan 08.53 rullar tåget in och minuten senare rullar vi mot Örebro där nästa byte är. Men då behöver jag bara vänta i tio minuter.

Klockan 11.01
Tåget kommer in en minut försent till Örebro, alla tåg har varit i tid och allt har gått bra, men då har jag ju inte åkt med SJ heller. I Örebro hade jag nio minuter på mig att handla på Pressbyrån, och där inne var det kö naturligtvis. Men jag han köpa bananer, vatten och smörgås och jag hinner ut till tåget som går 11.10. Puh! På tåget får jag kontakt med fem kvinnor som också ska se Madonna ikväll. Jag plockar fram min dator och pumpar Madonna och hela kupén sjunger med. Vilken livsglädje det blev och vad laddad man blev.

Klockan: 13.17
Nu gjorde vi ett kort stopp i Vårgårda, tiden har gått jättefort, men det är för att jag har så himla trevligt. Vi har pratat om allt och låten "Vouge" verkar vara mångas favorit i vår kupé. Nu ska jag ta en pinkpaus för om fyrtio minuter anländer vi till Göteborg.

Klockan: 13.55
Fem i två stannar tåget på Göteorgs Centralstation och ut kliver en trött jag, men här blir det ingen vila, ska dra och köpa t-shirts först. Klockan blev 14.45 innan jag kunde handla sex stycken t-shirts, två muggar och ett iPhone skal. Notan slutar på 2450 kronor, budgeten var på 2500 så där fick jag en femtiolspp över. Samtidigt börjar rapporterna om att det köas för fullt utanför Nya Ullevi. (Se länk nedan) Efter allt handlande så vart det ont om tid, nu skulle jag till hotellet som jag inte riktigt visste vad det låg. Men min iPhone klarade det galant genom GPS-appen "Kartor". Kom fram klockan 15.05 till Best Western Hotel som ligger vackert beläget vid Skeppsbrovägen för er som hittar här i Götet. Jag checkar in och får mitt fina rum som kostade 1595 kronor natten, dyrt jag vet, men jag ville ha ett hotell som låg nära Ullevi. Byter till en ny Madonna t-shirt och sticker till Pizza Hut för att träffa Angelica som jag lärde känna när hon var med till Australien.


Ville köpa allt!


Sex t-shirts, två muggar och ett iPhone-skal


Ett myckert vackert hotellrum


Klockan 15.00 landar Madonna på Landvetter i sitt privata plan och klockan 15.40 befinner jag mig utanför Pizza Hut i Nordstans Galleria och Angelica kommer strax efter. Vi pratat om allt mellan himmel och jord. Får se om vi hinner ses i morgon en stund innan tåget går.


Pizza Forest på Pizza Hut


Klockan: 17.00
Nu är jag utanför arenan och kön ringlar sig lång. God damn it, jag skulle ha gått hit tidigare, nåja kön blev ännu längre bakom mig. Jag fick stå i kön i en timme och tjugo minuter för klockan blev 18.20 innan döm öppnade upp kassorna. Sen kom nästa väntan, men jag började prata med en tjej som stod bredvid mig och som heter Elin och vi snackade en bra stund så tiden gick fort fram till klockan 20.35 innan förbandet började spela. Men man kan inte kalla det för förband heller för de var en DJ som heter "Martin Solveig" som hade ett par grymma låtar remixade och redan här känner jag hur kvällen kommer att bli hur jäkla grym som helst. Han spelar fram till klockan 21.40 vilket blir nästan en timme som han håller igång. Nu blir det att åka hem och kolla upp den här killen på Spotify. Betyg: 4 av 5 vargar.


Martin Solveig rockar loss på Ullevi


Klockan 22.28
Nu får vi vänta i hela femtio minuter tills det att Madonna äntrar scenen. Först blir det svart, sen börjar kyrk-klockor dåna och sen är showen igång. Elin och jag släpar med våra hakor i marken, vilken jävla käftsmäll! Madonna öppnar med explosioner och håret på mina armar reser sig, tanten som är 53 röjer skiten ur alla.. Hon äger scenen och hon äger hela jäkla stan med en show som är bättre än den från år 2009. Mina tankar på alla kritiker som sågat showen med två plus eller två getingar kan inte ha varit på rätt artist. För det går inte att beskriva med ord hur grym showen är, och klocksan blir 0.20 när Madonna avslutar konserten med "Good Bye Sweden" Två timmar med "Queen of Pop" räcker inte, jag vill ha mer! Madonna är "Queen of Pop" och ingen kan någonsin ta den titeln från henne så länge hon lever. Betyg: 5 av 5 vargar


Madonna öppnar sin show med en käftsmäll


Storbildsskärm


Queen of Pop ägde Göteborg i natt


Den största och bästa!


Det lyste om stjärnan


Så fort konserten är över och innan den första personen går ut ur Ullevi så rivs scenen, det sker blixtsnabbt, alla vet vad dom skall göra och vart alla lådor ska med för lastbil. Väldigt organiserat och kul att se på. Scenen är gigantisk och enligt ryktet så sitter grejorna som var med om lastbilsolyckan i tisdags uppe och fungerar. Men nu skall kalaset till Amsterdam. Jag tar mig ut och där ute får man en löpsedel som det står: "Jag var där 2012" på och en bild på Madonna. Jag tigde åt mig fem stycken så nu skall det köpas ram, för jag fick en 2009 också.


Scenen efter spelningen


Klockan 00.50 lyfter Madonna's privata jet från Landvetter, hon har knappt varit i Sverige i tio timmar.

Klockan: 01.35
Jag tar farväl av Elin som var en jätteroligt tjej och som jag lägger till på Facebook, kul att träffa så många nya människor. För jag reser helst själv, för då blir man mer social än om man reser i grupp för då håller man sig bara till sina vänner. Nu är klockan prick 04.00 och jag är verkligen jättetrött då jag bara sov tre timmar i natt, men vad gör det när man har varit på världens bästa show och går på rosa moln. Ska strax sova för jag skall upp till hotellfrukosten som ingick i priset. Tack för det får man väl säga.

Kostnader:
Tåg: 1115 SEK
Hotell: 1595 SEK
Koserten: 1040 SEK
T-Shirts: 2450 SEK
Totalt: 6200 SEK

Aktuella Madonna artiklar:
Så var Madonna på Ullevi (Musikguiden i P3)
Madonna – en ojämn historia på Ullevi (Aftonbladet)
Allt om Madonnas konsert (Expressen)
Hoppet ute om slutsåld spelning (Aftonbladet)
Madonnas bil har körförbud (Aftonbladet)
Nu har Madonna landat i Sverige (Aftonbladet)
Köandet har börjat (Göteborgs-Posten
Så blir Madonnavädret (Göteborgs-Posten)
Besöket – en blixtvisit (Aftonbladet)
Live Nation: "Ingen fara för konserten" (Expressen)
Arrangören: Vi blir nedringda (Göteborgs-Posten)
Madonna mördade alla sina bästa hits (Aftonbladet)

6 kommentarer:

  1. Haha nej vad roligt att alla sjunger med, sånt är skoj! Rolig tågtur. :)

    Ha så trevligt ikväll! Kanske ses vi i vimlet. :D

    SvaraRadera
  2. Du e rolig du! Ta nu en massa härliga foton på Sveriges vackraste stad!

    SvaraRadera
  3. Bra att du är nöjd! Trevligt med nya människor och du är ju inte direkt rädd att ta kontakt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är supernöjd :) Nytt folk är ju kul ibland :)

      Radera