tisdag 18 december 2012

USA-resan 2012-12-18

Klockan är 03.40 när Sofia's pappa Johan ringer. Dom är på väg och jag skummar igenom packlistan och resväskan en sista gång och 03.50 är vi på väg till Arlanda. Klockan 06.30 är vi framme på Terminal 5 och nu ska vi äta frukost. 07.30 går vi genom säkerhetskontrollen, so far so good. Nu väntar vi i avgångshall 14A på att få gå ombord på Swiss International Air Lines Airbus, fligt LX 1249, som ska ta oss till Zürich med avgång klockan 09.45 och som beräknas ta 2 timmar och 25 minuter.

I Zürich så har vi 40 minuter på oss att byta flight till LX 038 som ska ta oss till San Francisco, även det med Swiss Iternational Air Lines och den flygresan beräknas ta vidriga 12 timmar och 20 minuter. Vi kutar genom flygplatsen för att hinna, vi åker också med ett litet tåg som saknar förare. När vi kommer fram så är det jättemycket folk före oss så vi hade inte behövt stressa. En ur personalen som vinkar fram folk säger till Sofia att hon kan gå till desk six, så jag frågar han om: "Is it desk six for me as well?" Israel? Vrålar han ckockat, har hörde alltså fel på as well. Hahaha! Vi kliver på planet till slut och vi lämnar nu Europa när klockan är 13.30, en försening på 25 minuter.

Klockan är 01.30 svensk tid / 16.30 lokaltid när piloten sätter ner oss i San Francisco, jag är trött, har ont i ryggen men ändå lycklig. Flygresan tog exakt 12 timmar, piloten måste ha dragit på lite pga förseningen. Jag går först igenom säkerhetskontrollen - utan några problem. Men när det är Sofias tur tar det stopp, dom frågar henne vem jag är, hur hon känner mig, vad jag har för jobb i Sverige och en massa annat och det slutar med att hon får gå in i ett rum utan mig. Där blir hon förhörd och en kvart senare så "släpper" dom henne. Jag hann bli lite nervös kan man säga. Anledningen till att hon blev förhörd var att dom hade missförstått Sofia så det var aldrig tal om något annat än att dom ville ha lite svar.

Jag och Sofia tar sen en taxi till National Car Rental, som ligger ett stenkasst från flygplatsen, för att hämta vår hyrbil. Vi frågar i receptionen om Sofia får köra, men det var blankt nej, hon var helt enkelt för ung. Vilket var tråkigt för jag kan behöva en avbytare om jag blir trött, det är tur man är är van att köra 20 mil om dagen hemma.

Klockan 17.40 är klockan när får vi nycklarna till vår silverfärgade Ford Mustang och jag är så glad för bilen överträffar mina förväntningar. Bilen har gått 150680 miles / 24249,6 km, det sitter en törstig sexa under huven. Det finns dock väldigt lite plats för resväskor, när man har lagt ner min stora resväska i bakluckan och två ryggsäckar är det fullt. Man måste dra in dom andra två stora resväskorna i baksätet, det går, men det är lite småtrångt. Men vad gör det, för vi gör en amerikansk roadtrip i en av dom snyggaste bilarna som gjorts i USA. Bilen är riktigt grym, jag är supernöjd.

Sen återvänder vi till flygplatsen för att hämta Sara, hon flög från Sverige några timmar före oss och bytt i Wasington, plötsligt dyker hon upp till och vi åker till hotellet Good Night Inn och där får jag nycklarna till rum 251 av en sur tant exakt klockan 21.50. Utanför hotellet hittar vi en sylta när klockan är 22.15. Jagg tar pannkakor med lönnsirap och som smakar jättegott. Tillbaka på hotellet tar det inte många minuter innan jag somnar. Mätt och lycklig.
Dagens låt: Scott McKenzie - "San Francisco"

Packad och glad

Flight LX 1249 med avgång kl 9.45 mot Zurich

Hej då askalla Sverige

Vi tackar för det

Kärlek vid första ögonkasstet

Vilken rumpa!

Klart det ska stå Mustang i trösklarna

Pannkakor med lönnsirap klockan 22.15.