fredag 28 oktober 2016

USA-resan 2016-10-28

Falun, Sverige
Klockan är 02:45 när min vän Kim ringer, hon berättar att hon strax kommer och hämtar upp mig. Jag, Kim och hennes två söner reser till USA idag, vilket känns helt overkligt. Men nu var vi på väg mot Arlanda och Terminal 5. Vi flyger först till Köpenhamn i en Boeing 737-800, i Köpenhamn får vi vänta i tre timmar innan vi flyger direkt till Los Angeles i en Boeing 787-8. Jag är så klart otroligt sprallig och lite euforisk över det sistnämnda flygplanet eftersom det är en Dreamline. Jag har haft turen att fått flyga några gånger i en Airbus A-380 och nu får jag äntligen flyga i en Dreamline.

Arlanda, Sverige
Klockan är 06:10 när vi parkerar bilen på Arlandas långtidsparkering Beta och vi tar första bästa buss bort till terminal 5. Vi springer omkring som yran höns innan vi hittar på Norwegians incheckningsdisk, jag lämnar min sju kilo tunga väska och traskar igenom säkerhetskontrollen. Efter att ha gått igenom säkerhetskontrollen, samt satt tillbaka skärpet i mina byxor, så går vi mot gate 12. Här väntar vi på flyg nummer DY3195 mot Köpenhamn som ska avgå klockan 08:40. Innan vi får ta del av Norwegians säkerhetsinstruktioner berättar en kvinnoröst i högtalarna att det är strängt förbjudet att ta med Samsung Galaxy Note 7 ombord, inte så konstigt då batterierna i dessa telefoner har exploderat. Nio minuter försenade lyfter vi från Arlandas rullbana.

Köpenhamn, Danmark
Klockan 09:40 landar vi på Köpenhamns flygplats, vi hittar lite mat att äta och sen går vi mot gate C33 där flightnummer DY7091 ska finnas. Det är då vi upptäcker att planet är försenat - ordentligt. Sen byter man gate till gate C35. Klockan 15:45 får vi gå ombord på Norwegians Boeing 787-8. I sex timmar satt vi och väntade, för mig var det lugnt, men folk var irriterade. Planet skulle alltså ha lyft klockan 12:40 från Köpenhamns flygplats, nu lyfte vi klockan 16:12.

Los Angeles, Kalifornien
Vi landar på Los Angeles Internationella flygplats, LAX, klockan 03:22 svensk tid, 18:22 lokal tid. Vi går sedan igenom passkontrollen utan problem. Sedan tar vi shuttlebussen bort till Hertz-kontoret, här hämtar vi ut vår hyrbil, en Volkswagen Tiguan. Trötta efter både förseningen på Köpenhamns flygplats och den långa flygresan på över elva timmar gör att vi styr kosan mot hotellet. GPS tappar kontakten ibland och vi kör lite fel, klockan 22:00 är vi framme på hotellet Good Nite Inn. Vi får nycklarna till rum 316 och sen går Kim och jag till McDonalds för att äta. Väl tillbaka på rummet duschar jag och sen stupar jag i säng.

- Reklam för LA på Arlanda

- Mot Los Angeles, USA

- Från Arlanda till Köpenhamn i en Boeing 737-800

- Den lilla havsfrun på Köpenhamns flygplats

- Från Köpenhamn till LA i en Dreamline. Coolt

- Tvåans motor på en Boeing 787-8 Dreamlinern

- Framme på LAX, med lock i öronen

8 kommentarer: