lördag 21 juli 2012

Englandsresan 2012-07-21

Klockan 04:20 SE
Jag har precis kommit hem från jobbet och om tre timmar ska jag med tåget till Arlanda som avgår 07:39 från stationen. Jag åker till England idag, ett England som har mindre än en vecka kvar till Olympiska Spelen. Men det är ju inte anledningen till att jag flyger dit, utan för att få träffa Shun "The Wolfman" Ellis" och få lära mig mer om vargar och hundar. Jag kommer att ta med mig en dator så att jag kan blogga under hela min resa, om jag nu får tillgång till något internet det vill säga. Nu ska jag ta och packa i ordning allt och sen ta mig en dusch.

Jag hade en timme över när jag var klar med allt så jag försökte att sova, men det var ju hopplöst då jag bara låg och funderade på om jag hade glömt att packa ner något, eller vad sjutton jag har gett mig in på.

För nu har mitt vargintresse tagit ett gigantiskt kliv framåt, för det känns helt sjukt att åka till England endast för att träffa en vargforskare som ändå Shaun Ellis är mest känd för. Jag tror det var efter att jag läst ut Shaun's bok som intresset för varg bara blev större, för boken fängslade mig något enormt. Det Shaun hade gjort hade ingen tidigare gjort och ingen livs levande kommer nog heller aldrig att kunna göra det, han reste till Idaho, USA för att jobba på en forskningsbas nära ett stort naturreservat.

En dag bestämde han sig för att försöka få kontakt med varg, han hade tidigare stor erfarenhet av hund och räv men nu skulle han försöka med vilda vargar. Det gick veckor, ja till och med månader innan han över huvud taget såg till någon varg. Men han lyckades till slut att ta sig in i en vargflock. Shaun berättar om en sak som är helt otrolig, han skulle resa sig upp från utsidan av lyan för att gå ner och dricka i floden nedanför när plötsligt en av vargarna flyger på honom och ställer sig på hans bröst och visar tänder och Shaun hinner tänka vad sjutton gjorde jag för fel, han ville ju bara gå ner och dricka ur floden.

Shaun börjar nu inse att han kommer att dö, hans liv skulle ta slut här och nu. Fyrtio fem minuter senare så kliver vargen av honom och börjar sakta gå mot floden när den stannar och tittar på Shaun. Vargen ville att Shaun skulle följa med och när Shaun kommer ner till floden så ser han en stor hög med färsk björnspillning. Vargen hade alltså tvingat Shaun att stanna kvar för att inte bli dödad av björnen. Men nu ska jag sluta prata om varg för det kommer det säkert bli mer av framöver.

Klockan 07.30 SE
Just nu känner mig oförskämt pigg, det kan vara den raska promenaden ner på stan. Tåget stod redan inne på spår ett när jag kom ner så jag hoppade ombord och satte mig på plats 71, som för övrigt är mitt födelseår - märkligt. Tåget rullar ut på utsatt tid klockan 07.39 på en räls som är fruktansvärt dålig, det smäller och det låter som om vi ska spåra ur i varje växel. Men jag har nu påbörjat en resa som kommer att ta tolv timmar om jag lyckats räkna rätt, England ligger en timme efter oss. Om Gud och SJ vill, ska jag vara framme på Arlanda klockan 09.53

Klockan 09.55 SE
Jodå, SJ höll vad dom lovade, jag steg av tåget på Arlanda ynka två minuter försent. Klockan 10.30 gick jag igenom säkerhetskontrollen och tjugo minuter senare sitter jag vid utgång/gate F59. Efter ett tag rullar Brittish Airways in och börjar släppa av folk. Överallt hörs engelsmän som är på väg hem och jag sitter och spetsar mina öron. Älskar att lyssna på folk som pratar engelska. Lovely!

Plötsligt sätter sig en dam ganska nära och jag frågar om mina grejer som ligger utspridda är i vägen för henne? Hon svarar på bred engelska att det var inga problem och sen var konversationen igång. Vi pratar om vädret och om hennes barnbarn i Sverige. Så jäkla kul att prata med folk och speciellt på engelska, ett språk som jag älskar. Efter ett tag var vi välkommna ombord på planet och vi säger adjö och önskar varandra en trevlig resa.

Klockan 12.05 SE
Nu går jag ombord på British Airways flight BA 777 som lyfter klockan 12.25 och nu ska jag äntligen få sova ett par timmar - trodde jag. För på stolen bredvid mig sitter en tjej som ser lite flygrädd ut så jag frågade hur det var med henne och sen var det kört. Vi pratade konstant i över två timmar om att hon hade varit i Sverige på någon dansuppvisning som hon hade varit på i flera år i rad. Sen hade hon varit i Australien så vi hade ännu me att prata om och sen var hon lika tokig i hästar som jag är i vargar och vi pratade om miljön och om vegitarisk mat.

Mysigare tjej har jag aldrig träffat, hon var så kul att prata med och hade hon inte haft pojkvän så hade jag flyttat till England - for sure! Planet landar i England och på Heathrow klockan 14.40 sv tid och 13.40 Uk tid och jag får gå igenom en ögonscanner på flygplatsen. Sen tar jag farväl av underbara Susi som tjejen heter.

Efter det så tog jag första bästa snabbtåg till Paddington Station, väl på tåget inser jag plötsligt att passet som jag hade haft i bakfickan var borta, dom minuterna det tog innan jag hittade passet var pulsen hög, men sen låg det i ryggsäcken - puh! När jag kom fram till Paddington Station vid 14.30 UK / 15.30 SE. så började jag leta på biljettmaskinen och hämtade så ut mina tågbiljetter till Barnstaple. Efter det så gick jag ut och tog lite foton på kvarteret och på några dubbeldäckare. Den där sköna känslan att man är utomlands infinner sig nu och jag inser att jag är i England och stormtrivs. Det var lika med Australien, kan det vara det att allt är på engelska som gör att jag känner mig som hemma? Måste prata med min mor om inte min far var en engelsman för lurt är det.

Klockan 16.06 UK / 17.07 SE
Tåget rullar sakta ut från Paddington Station, mina ögon svider, jag är tröttare än Sylvester Stallone. Men här är det ingen idé att sove heller för jag ska byta tåg vid tågstationen Exeter St Davis. Men jag är glad att jag träffade på Susi och att jag öppnade truten. Det finns inget bättre än att resa! Medans jag skriver det här så råkar jag titta ut genom tågfönstret och jag upptäcker att det går fort, väldigt fort. Enligt skärmen i ryggstödet framför mig går tåget i hela 105 mph (168,9 km/h) det är inte så att jag är rädd men det här tåget var inget för farträdda inte.

Klockan 18.20 UK / 19.20 SE
Vid den här tiden kom vi fram till "Exeter St Davids" stationen och jag får vänta trettiofem minuter innan tåget till Barnstaple dyker upp vid 18.55 UK / 19.55 SE. När vi åkt en stund så sitter jag alldeles chockad för naturen på väg ut till västkusten tar andan ur mig. Det är skog, bäckar, kullar och dalar och det slutar aldrig så istället för att sova den här timmen så sitter jag bara och gapar. Jag bestämde mig direkt, hit måste jag komma fler gånger. Nu är jag inte alls resvan och har sett land och rike runt, men England kvalar in på en första plats när det gäller naturen, Sverige har inte en chans! Tyvär verkar alla tåg gå på diesel här och det var ju ingen höjdare.

Klockan 20.05 UK / 21.05 SE
Tåget rullar in fem över åtta på kvällen till Barnstaple och jag är nu nästan framme, ska bara åka taxi i tjugo minuter till Combe Martin, en kostnad på 30£, det vill säga 315 svenska kronor.

När jag så äntligen kommer fram till hotellet i Combe Martin har jag rest i fjorton timmar och varit vaken i trettio tre timmar. Men naturen tvingar ut mig att fota och efter det blir jag hungrig så jag provar Fish & Chips vilket var vidrigt, men nu har jag ätit det i alla fall. Sen gick jag och letade efter The Wolf Centre och trots att jag fått instruktioner var det låg så hittade jag det inte. Så i morgon måste jag upp tidigt för att få frukost och för att jag skall hitta ut till Shaun lagomt till klockan elva. Här är klockan 22.30 /23.30 SE och nu ska jag ta mitt livs konstigaste dusch, jag får inte använda tvål eller shampoo. Det står så i "avtalet" så då är det bäst att göra så. Kan säkert påverka relationen till hundarna/vargarna, ska fråga han i morgon - om jag hittar på han. Här kommer lite bilder från dagen.


British Airways Boeing 767, flight BA 777 tog mig till Heathrow



Tog "Heathrow Express" mellan Heathrow och Paddington



Heathrow Express



Framme på vackra Paddington Station



Någon som kommer ihåg björnen Paddington?



Hämtade biljetterna till tåget mellan Paddington och Barnstaple



Närmare än så här gick jag inte



Dubbeldäckare, ett måste kort



Olympiska Spelen 2012



Så vackert



Det hade jag faktiskt glömt



Helt otroligt



Hittade på kärlek i London



Byggnad



En av ingångarna till Paddington Station



Observera avståndet - typ (Tillägnad Erik R.)



Londons tågkarta tror jag



Det gick bara i 169 km/h - puh!



Englands svårslagna natur



Solsken



Tågbyte på Exeter St Davids Station



Jag ringer tydligen med T-Mobile UK



Fin skylt



Jag blev helt tagen



Så vackert



Så här såg det ut för det mesta



Hotellet "Channel Vista Guest House", what a lovely place



Vackra Combe Martin



Fantastiskt



Vatten



Fish & Chips - vidrigt



Kolla - dom har Spar



Solnedgång



Stupade i säng - slut som turist

12 kommentarer:

  1. Lycka till med resan, ska bli kul att följa din resa.. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Kul att du vill följa min resa. Ha en bra dag

      Radera
  2. åh va kul Tompa..:) Ha så jäkla underbart där borta nu. Middag när du kommer hem så vi får höra alla detaljer. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker det är kul. Vi hörs när jag kommer hem :)

      Radera
  3. Väntar med spänning på nästa del! Sov gott!

    SvaraRadera
  4. Naturen i england kan säkert vara sevärd på sina håll, men tar du dig norr om dalälven kommer du säkert inse att Sverige står sig ganska bra i konkurrensen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den är faktiskt väldigt fin så du har rätt. Men jag tycker i alla fall att England's natur är betydligt finare :)

      Radera
  5. Välkommen hem Tompa!
    Jättekul att läsa om din resa, och underbart att det blev ett så lyckat vargmöte! Det låter som att du är mycket nöjd med resan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att du gillar att läsa om min resa, ja det blev rtt jättelyckat vargmöte. Jag är mycket nöjd med resan. Kram

      Radera