torsdag 27 juni 2013

Min budget för Australienresan

Att resa till Australien är inte gratis, jag var beredd att få betala femton tusen kronor för flygbiljetten till Australien, men tack vare att jag ändrade avresedatum från jullovet i december till den nionde december blev det något billigare. Jag betalade 12497 kronor. Maten är något dyrare än hemma i kalla Sverige. Min matbudget satte jag till 300 kronor per dag, men då är det mat samt massor av vatten på grund av värmen. Boendet är vad man kan spara pengar på om man är beredd att bo med andra människor i till exempel ett rum med två våningssängar på ett inte så lyxigt vandrarhem, ett så kallat hostel. Här hade jag 300 kronor per natt i budget, jag snålade ordentligt och bor för ca 220-250 kronor per natt i snitt.

Ska du resa mycket inom Australien så rekommenderar jag bara ett flygbolag och det är Qantas, min vän Johan provade ett annat flygbolag i januari i år och han var inte så värst nöjd om man säger så. Jag ska flyga tre gånger under min vistelse och min budget låg på 3500 kronor styck, det hamnade på cirka 3300 kronor i snitt. Att besöka och göra saker i Australien är rätt dyrt, jag ska klättra på Sydney Harbour Bridge som kostar ca 2500 och som jag ska göra två gånger. Sen ska jag besöka Uluru igen och det får på cirka 2000 kronor. Så ser min budget ut och om du funderar på att åka till Australien så kan jag verkligen rekommendera dig att göra det för det är lätt värt varenda surt förvärvade öre. Så här såg min budget ut från början. Jag är glad att det blev billigare.

FLYGBILJETTEN & VISUM: 15000 kronor
MAT: 300 kr / dag = 10800 kronor
BOENDE: 300 kr / natt = 10800 kronor
INRIKESFLYG: 3500 kr styck = 10500 kronor
UTFLYKTER: 10000 kronor
---------------------------------------------------------------
SUMMA: = 57100 kronor



Min spargris har fått sätta livet till många gånger för den här resan

2 kommentarer: