måndag 8 januari 2018

Det bästa med att ha semester under vintern

Jag gick på semester i fredags, fem långa veckors flykt från vinter och kyla. Vanligtvis brukar jag resa bort vid den här tiden på året, men jag har verkligen inga problem med att bara vara hemma. Att sitta under en filt, dricka en kopp te och kolla på film är otroligt skönt. Visst kan jag tycka att det är jobbigt att se mina kollegor gå på semester under sommaren, men att jobba på sommaren går faktiskt lättare än vad man kan tro.

01. Vädret under sommaren.
Man vet aldrig vad man kommer få för väder på sin semester, alla minns vi väl dom där regniga och kalla somrarna. Det finns ingen garanti att du får en varm och solig semester och då kan man lika gärna jobba. Tomas Ledin har rätt, det mesta regnar bort!

02. Man är piggare på sommaren.
Att man är piggare och gladare på sommaren och trött som en zombie på vintern är väl ingen hemlighet, varför ska man vara ledig när man är som mest utvilad?

03. Slipper frysa.
Jag hatar verkligen vintern, det är kallt, rått och mörkt. Jag fryser som en nakenhund mellan oktober och maj och då är det skönt att sitta hemma eller resa bort.

04. Hösten och vintern blir lite enklare.
Det kan kännas tungt att komma tillbaka till jobbet efter en sommarsemester, hösten och vintern är i antågande. Om man jobbar på sommaren och har semester på vintern så blir inte hösten och vintern lika jobbig.

05. Sommar två gånger per år.
Trots att jag jobbar på sommaren så kan man ändå bada, äta glass och grilla. Man har förhoppningsvis tid före eller efter jobbet och man har kanske en hel del lediga helger. Man hinner ju ändå med allt som semesterfirarna gör. Har man dessutom råd att åka iväg på en resa till ett varmt land på vintern så har ju man fått sommar två gånger på ett år.

06. Lite att göra på jobbet.
På min arbetsplats får vi väldigt lugnt under sommaren, det är inget stress alls, men det är det under vintern. Trötthet och stress är ingen bra kombination.

07. Att kunna retas med kollegorna.
När alla kollegor kommer tillbaka till jobbet efter semestern så kan man reta dom, det är så roligt. Sen kan du reta dom en gång till när du reser iväg i vinter.


- Det kommer troligtvis att bli en kall och blöt sommmar igen

6 kommentarer:

  1. Skulle inte du till Spanien? Vad hände med den resan?

    SvaraRadera
  2. Staycation äger, dvs stanna hemma o bara slappa med filmer under semestern. Även om resa är kul är ju inte alltid man har stålar eller lust till det så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heter det så? Kul namn :) Anledningen till att jag är hemma är just pga dålig ekonomi. Jag vet inte om du såg att jag har bokat en Miami-resa i oktober :D

      Radera