lördag 19 augusti 2017

Superswede: En film om Ronnie Peterson (Bio)

Jag var och såg filmen "Superswede: En film om Ronnie Peterson" på bio idag. Filmen är en dokumentär och den är otroligt välgjord. Det märks nästan att det är Ronnis dotter som hjälpt till bakom kameran för filmen känns varm, en film med själ. Jag vet inte hur länge jag har tjatat om att jag vill se en film om Ronnie och nu känns det overkligt att den är här. Jag gillar filmen jättemycket och jag blev glad av att se dom gamla förarna prata så gott om Ronnie. Den enda jag saknar i filmen är Ronnies gamla mekaniker och vän Åke Strandberg.

I Sverige var Formel 1 som störst under sjuttiotalet och det berodde på svensken Ronnie Peterson men också på att det var sportens storhetstid. Så många som tre miljoner svenskar satt bänkade framför tv-apparaterna på söndagarna, i alla fall fram till den 10 september 1978 då Ronnie tävlade på Monza i Italien. Ronnie får en trög start och föraren Riccardo Patrese kör in i James Hunt som i sin tur kör in i Ronnie. James springer fram till Ronnies bil och lyckas slita ur Ronnie ur det brinnande vraket. Ronnie har svåra benskador men är vid liv. Under natten opereras Ronnie på Niguardasjukhuset. Ronnie försämras och hamnar i respirator. Klockan elva minuter över nio dödförklaras Ronnie. Dödsorsaken var fettembolism i lungorna, njurarna och i hjärnan. Ronnie Peterson blev 34 år. Nio år efter Ronnies död hittas hans fru Barbro död, hon blev aldrig sig själv efter makens bortgång. 

Betyg: 5 av 5 vargar

- Filmposter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar