måndag 17 juli 2017

Det bästa med att resa ensam

Jag har gjort två resor till Australien där jag har rest helt själv och det finns inget bättre sätt än att göra det ensam tycker jag. Jag har gjort ett par resor till USA med sällskap och det har jag inga problem med, men jag känner mig så begränsad. Man måste alltid ta hänsyn till vad andra människor vill. Det kan vara var man ska äta eller vart man ska åka och så vidare, jag reser helst själv. Jag är ingen enstöring men jag är nog lite av en ensamvarg. Sen är man aldrig riktigt själv bara för att man reser ensam, det finns alltid någon att prata med. Här är dom bästa anledningarna till att jag reser ensam.

01. Tid med dig själv.
Att resa själv är som terapi, man har tid med att fundera och man kommer ofta fram till bra beslut. Hemma så har man aldrig riktigt tid med sina tankar då man har fullt upp med jobb och sysslor. Man kommer till insikt med saker och ting, man får en bättre självkänsla.

02. Jag bestämmer.
Jag bestämmer själv vart jag ska resa och vilka platser som jag ska besöka. Det är skönt att slippa ta hänsyn till andras önskemål och förslag. Jag kan till exempel äta på vilken restaurang jag vill, när jag vill och hur länge jag ska sitta och äta.

03. Mer social.
När man reser själv så har man ingen vän som kan hjälpa till med att till exempel hitta rätt buss eller tåg, då tvingas man fråga någon okänd människa om hjälp. Man blir mer social och öppen när man reser själv.

04. Bättre på språk.
Jag reser bara till länder där man pratar engelska, anledningen är att jag vill bli bättre på engelska. Jag var inte bra på det i skolan, men nu är jag mycket bättre på det. Jag älskar verkligen att prata engelska med främmande människor, man lär sig så mycket av det.

05. Bättre självförtroende.
Man måste lösa allt när man reser själv, klara av att lösa problem som plötsligt uppstår. Boka hotell, hoppa på rätt tåg och andra tuffa uppgifter som man kanske aldrig behöver ta tag i hemma i Sverige.

06. Frihet.
Frihetskänslan när man reser själv är enorm, känslan av frihet kommer så fort jag står och väntar på tåget till Arlanda. Man har inga måsten. Ingen tvätt som ska tvättas, ingen mat som ska lagas och inget jobb som man måste sköta. Ingens önskemål som jag måste lyssna på. Jag reser vart jag vill och jag är fri.

07. Anonym.
Man behöver inte resa långt för att få uppleva den härliga känslan av att vara anonym. Går jag på stan hemma så är det alltid någon jobbig jävel som känner igen en, men på resande fot så får jag alltid vara anonym.

- Resa ensam är det bästa sättet att resa

4 kommentarer:

  1. Håller med till 100%... att resa ensam gör att man upptäcker nya sidor hos sig själv! Man vågar kanske ta kontakt med nya personer eller utvecklar ett språk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Tack för din kommentar :)
      Kul att du håller med.
      Ha en fortsatt fin sommar :D

      Radera
  2. Jag kan förstå din känsla...jag tror att jag också skulle gilla att resa ensam. Provade ju lite i England :) Och det där med att vara ensam med sina tankar, det är nyttigt. Det är något jag verkligen gillar när jag åker till Säfsen, bara jag, hunden och skogen. Nackdelen kan vara att du har ingen att minnas ihop med :) " minns du när vi...?" Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt i allt du skriver. Speciellt det där med att man inte har någon att minnas med.
      KRAM <3

      Radera