tisdag 6 september 2016

SE-JXA

Jag var ute och åkte på mina inlines när jag plötsligt hörde SE-JXA flyga förbi, nästintill ljudlöst. Det är otroligt hur tekniken har fått tyst på jetmotorerna och rotorbladen på den här helikoptern. Jag tänkte att jag kommer nog aldrig hinna upp till Dalregementet i Falun där helikopterplattan är lokaliserad, men jag drog iväg och jag kämpade mig upp för alla stans backar så att jag höll på att spy. Väl framme stod SE-JXA kvar och jag frågade piloten om jag fick ta några kort. "Varsågod, det är ju din helikopter" svarade han. Kul kille. Jag tog några foton innan patienten skulle komma. Äntligen tänkte jag, som jag har väntat. Jag är galen i helikoptrar och mitt drömtrke är helikopterpilot. Här är Landstinget Dalarnas helikopter, en Airbus EC-145 eller SE-JXA som den heter på flygspråk. Den hämtades i Tyskland i slutet av november förra året (2015) och är dess hemmabas ligger i Karlstad. SE-JXA har en syster som heter SE-JXB.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar