söndag 31 januari 2016

Australienresan 2016-01-31

Melbourne, VIC, Australien
Jag gick upp vid 08:45 idag, klädde på mig och gick ut. Det var fint väder ute så jag ville passa på att fota så mycket jag kunde idag. Melbourne är lite som Göteborg, det kan börja regna när som helst. Jag handlade frukost och ljust bröd på 7-Eleven och sen gick jag ner till Yarra river för att mata fåglarna samtidigt som jag tog kort på dom svarta svanarna. Det finns betydligt fler av dom svarta svanarna här än i Adelaide. Sen gick jag bort till Rod Laver arena för att fota arenan och lite av Australian Open-reklamen som finns uppsatt här. Yarra river går precis intill arenan och här finns också en bro som heter Swan Street Bridge. År 2011 stod jag här och fotade lastbilar med b-linkar. Det är ju söndag idag så det var lite klent med lastbilar idag, men jag fick några bra kort.

Sedan går jag bort till Royal Botanic Gardens som ligger så vackert intill Yarra river. Mitt bland Royal Botanic Gardens ligger också Shrine of Remembrance, jag tar några foton på byggnaden och går sedan upp på balkongen, här får man en fantastiskt utsikt över stan. Under Shrine of Remembrance finns en liten souvenirbutik, men här hänger också 4000 tusen krigsmedaljer. Efter en stund går jag ner och fotar en massa blommor, när klockan är 13:40 bestämmer jag mig för att gå hem. Jag måste ladda mobilen som blev inte blev laddad i natt, det finns bara två eluttag på rummet. Dessutom så har jag ingen aning om när jag laddade systemkameran sist och eftersom jag, Daniel och Eva ska ut på utflykt i morgon så vill jag inte behöva oroa mig för batteri-torsk. Medan batterierna laddas går jag bort till Southern Cross Station för att kolla om det finns förvaring för resväskor, det gör det så jag tror jag tar en taxi hit i morgon och lämnar resväskan i en förvaringsbox.

Jag passar även på att köpa ett extra-batteri till min mobiltelefon, sen går jag tillbaka till vandrarhemmet och hämtar mobilen. På rummet, som det bor tre tjejer i, finns en tjej från England som var sjukt trevlig. Inte så där jäkla märkvärdig som en del tjejer är. Vi pratar en stund och det visar sig att hon bott i det här satans rummet i fem månader, stackars människa. Sen går jag ut på stan igen och tar lite kort på allt möjligt. Klockan 17:20 betalar jag 19.50 AUD (120kr) för att åka upp i skyskrapan Eureka. Hissen upp till 88:e våningen gör 9 meter i sekunden och det slår lock i öronen under den korta stund det tar att åka upp till toppen.

Efter att ha fotat lite av den fantastiska utsikten får jag nog när klockan är 17:50. Klockan 18:15 var det dags för kebab-middag, efter att ha ätit så handlade jag en varm tröja och sedan gick jag hem och tog en dusch. Efter att ha duschat så började jag gå bort mot tennis-arenorna. Jag hittar på en ganska bra plats framför en liten bildskärm och här blir jag ståendes ett bra tag. Finalen mellan Djokovic och Murray slutar: 6-1, 7-5, 7-6. Det här är sjätte gången som Serben Novak Djokovic vinner Australian Open. Klockan 22:30 orkar jag inte se mer tennis, jag sov dåligt i natt. Det ligger en spårvagn-hållplats nedanför mitt fönster och den höll mig vaken, jag känner mig riktigt trött. Dessutom ska jag gå upp tidigt i morgon, jag ska nämligen ta pendeltåget ut till Daniel och Eva i morgon. Dom bjuder på pannkaksfrukost och sedan ska vi ut och åka på en utflykt.

- Flinders Street Station

- Shrine of Remembrance

- Barren var otroligt mjuka

- Bro på Anderson Street

- Gul blomma

- Ros kanske

- Åh hej!

- Skyskrapan längst till vänster åkte jag upp i idag

- Drake

- Där borta ligger tennisarenorna 

- Pendeltåg-station längst ned vänster

- Jag kollar in finalen

- Fint här

- Pendeltågstationen kvällstid

-  Vita hästar

4 kommentarer:

  1. Ros...ros...? Jag skrattar ihjäl mig om du menar allvar!? Det är någon sorts fetbladsväxt. :) Väldigt fina bilder idag iaf. :)

    SvaraRadera
  2. Haha. Det är en...australisk ros ;) Ser fan ut som en ros ju :)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig, det gör den absolut :) men bladen i blomman är ju alldeles tjocka och hårda, en ros har tunna fina kronblad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är du som är min blommexpert så du borde veta bäst :)

      Radera