lördag 30 januari 2016

Australienresan 2016-01-30

Alice Springs, NT, Australien
Jag vaknade klockan 06:00 och kunde inte somna om, det har säkert med att jag måste lämna Alice Springs idag. Jag ligger kvar i sängen och surfar runt lite på Facebook samt kollar in kommentarerna på bloggen, det är så kul att ni kommenterar. När klockan är 08:30 kliver jag upp och sätter min iPhone på laddning medan jag går iväg och handlar frukost på den Shell-mack som ligger ett stenkast från vandrarhemmet Haven. Det blev en smörgås och två Red Bull till frukost, kunde lika gärna köpa en gravöl trots att jag är nykterist. Jag äter smörgåsen på vägen hem, tänk vilken härlig känsla det är att gå ute och äta en smörgås tidigt på morgonen när det är över 25 grader varmt.

Väl hemma igen så packar jag ner det sista i resväskan, jag packade ner det mesta redan igår. På "mitt" rum så bodde det en kille från Scweiz i natt, han bodde även på "mitt" rum för tre dagar sedan. Han hade varit iväg på en tre-dagars-tur bort till Uluru så vi hade en del att prata om, det är av den här anledningen till att jag bor på billiga vandrarhem. Visst spelar kostnaden in, men du träffar inga trevliga backpackers från jordens alla hörn om du bor ensam på ett hotellrum. Killen på rummet flyger till Sydney idag, världen är liten så vi ses säkert i Sydney. Ett sms från Christopher trillar in i mobilen klockan 09:17, han är på väg och nu finns ingen återvändo. Jag checkar ut nere i receptionen och tar adjö av den trevliga kvinnan på vandrarhemmet Haven.

Jag behöver inte vänta länge förrän Christophers dyker upp i sin svarta Holden. Vi pratar mest om en av hans personal som han inte var nöjd med. Vi pratar också lite flyktigt om att jag ska resa hit om tre år. Då tänkte vi resa till Sydney och Nya Zeeland tillsammans, men det är 2019 det. Klockan 09:45 stannar Christopher bilen utanför Alice Springs flygplats, vi pratar en stund och jag känner mig så otroligt ledsen. Jag vill verkligen inte skiljas från Alice och Christopher, jag har i alla fall riktigt många minnen med mig. Christopher reser själv från Alice Springs om en vecka då en av Christophers högsta chefer har bett Christopher att flytta till ett ställe på på västkusten i Australien. Det är bara för fem månader men Christopher gillar det inte riktigt, jag förstår honom.

Klockan 10:10 checkar jag in min rosa resväska från Rusta. Jag får mitt boarding-card till flight QF 0797. Resan ska ta 2:35 timmar och nu flyger jag in i framtiden, ännu längre bort från det gudsfördömda landet Sverige. Melbourne ligger nämligen 1,5 timmar före Alice Springs. Klockan 11:10 går jag igenom säkerhetskontrollen utan incident och klockan 11:15 går jag ombord Qantas flygplan som idag är en Boeing 737-800. Jag får den bästa platsen som är fönsterplatsen intill höger vinge. Här har jag full koll på främre och bakre klaffar och broms-spoiler. Vanligtvis vill jag aldrig sitta vid fönstret, det blir bara bökigt när man ska ursäkta sig för sina stolsgrannar när man ska gå på toaletten.

Det känns faktiskt lite ovant att sitta på ett flyg igen, sist jag flög var för två veckor sedan. Jag började tänka på flygresan hem till Sverige och att den kommer ta 30 timmar med all väntetid på flygplatserna, det ser jag verkligen inte fram emot - usch! Vi taxar ut mot landningsbanan och får vänta en liten stund på ett annat plan som går ner för landning framför oss, det var kul att se det så nära. Klockan 11:40 lyfter piloten från Alice Springs flygplats och jag lämnar nu den lilla staden i "delstaten" Norra Territoriet för Melbourne och delstaten Victoria. Starten blir lite obekväm, luftgropar gör att vi hoppar i den branta stigningen. Alla som är intresserade av flyg vet också att planet jag flyger med får längre startsträcka på grund av den varma temperaturen.

Uppe i luften tar jag några kort på den vita vingen mot den röda sand som dominerar naturen här. Jag passar på att föra över mina bilder från min iPhone 6s och min systemkamera till min lilla laptop, sen kopierar jag dessa över till en extern hårddisk som jag alltid har med mig i ryggsäcken. Jag måste säga att jag är lite imponerad av kameran i iPhone 6s, dagtid tar den otroligt vackra foton med en fantastisk skärpa. Kvällstid är den lika dålig som i iPhone 5.

Melbourne, VIC, Australien
Piloten landar Qantas-planet med flight QF 0797 när klockan är 15:35 lokal tid på Melbournes flygplats MIA. Klockan är då 14:05 i Alice Springs och 05:35 i Sverige. Om jag har räknat rätt så är det här tredje gången som jag landar i Melbourne, en utrikes år 2011 och två inrikes. Jag hämtar upp min resväska på bandet och utanför köper jag sedan en bussbiljett till Southern Cross station. Men herre gud va kallt det är i Melbourne, jag måste genast köpa en tjock tröja eller något, annars fryser jag nog ihjäl. Bussbiljetten kostar 18 AUD (108 kronor) Jag går ombord på den röda dubbeldäckaren som tillhör Sky Bus när klockan är 16:08.

Det är inte mycket mer än Southern Cross station och Yarra River som jag kommer ihåg från 2011, min värdelösa lokalkännedom är lika effektiv som en matta. Jag är nog den enda människan i hela världen som skulle kunna irra omkring som en yr höna i en storstad och som sedan skulle dö utav förvirring. Jag var i Melbourne i början på år 2014 också, men då umgicks jag mest med mina vänner Daniel och Eva som körde mig runt. Plötsligt passerar bussen en bro som jag känner igen, den är täckt av stål som är böjda som profilen på en flygplansvinge. När klockan är 16:32 stannar bussen på Southern Cross station.

Jag hoppar in i en taxi som ska ta mig till vandrarhemmet Flinders Backpackers, klockan 16:50 stannar taxin framför vandrarhem som ska vara mitt hem i tre nätter. Jag checkar in och får nyckeln till rum 613. Det tar inte många sekunder för mig att inse att det bor tre unga tjejer i det här fruktansvärt trånga rummet, det kan låta fördomsfullt. Men med tanke på hur jäkla stökigt det är så kan jag inte tro annat. Sen går jag bort till Australia Open-området, här tar jag några kort. Årets första Grand Slam-turnering börjar just i Melbourne och i morgon går finalen. Klockan 18:05 ringer jag Daniel som berättar att han är vid mitt vandrarhem redan, vi hade bestämt att äta middag vid 18:30 men han åkte in lite tidigare.

Jag går tillbaka och vi möts utanför vandrarhemmet och jag låter Daniel bestämma var vi ska äta, Daniel är vegetarian så vi åt på en vegetarisk restaurang. Maten var jättegod, med Coca-Colan som jag drack till maten var otroligt god, det kan vara den godaste cola som jag någonsin har druckit. Efter maten går vi runt på tennis-området, Daniel hjälpte mig att ta några kort på mig utanför Rod Laver-arenan. Sen går vi tillbaka längs med Yarra river. Jag bor precis bredvid tågstationen och Daniel ska åka pendeltåg hem, men innan vi skiljs åt så köper jag ett pendelkort så att jag kan åka ut till Daniel och Eva på måndag. I morgon jobbar Daniel så i morgon ska jag gå runt och fota lite under dagen och kvällen, vi får väl se hur det går med tanke på finalen i Australia Open.

Innan jag går hem går jag in på 7-Eleven för att köpa en Coca-Cola Vanilj-light och en flaska vatten. Klockan 21:00 är jag hemma igen och här gör jag i ordning sängen. Påslakan, lakan och örngott står vandrarhemmet för, bädda får man göra själv. Som man bäddar får man ligga med andra ord. Sen tar jag en dusch för att sedan kolla igenom denna text som kan bli resans längsta blogginlägg. Sen var det god natt för min del.