måndag 25 januari 2016

Australienresan 2016-01-25

Alice Springs, NT, Australien
Jag vaknade strax före klockan nio idag, eftersom klockan är midnatt i Sverige vid den här tiden hade lönen kommit in på kontot. Jag jobbade som en idiot under alla röda dagar i december så nu är reskassan fylld igen. Det går åt väldigt mycket pengar i Alice Springs, jag dricker runt två liter vatten om dagen. Idag ska det bli 34 grader varmt med lika mycket luftfuktighet så vatten är a och o. På tal om Alice Springs, idag har jag bara fem dagar kvar i paradiset. Så från och med nu ska jag njuta ännu mer av min vistelse här. Idag kommer det världsberömda tåget The Ghan till Alice Springs. Jag tänkte filma och ta en del kort på ankomsten, men innan det kommer hinner jag fota lite i stan.

Jag packar mina saker i ryggsäcken och ger mig av till den Shell-mack som ligger bredvid mitt vandrarhem, här köper jag en smörgås och vatten. Sen går jag bort till tågstationen som ligger ett stenkast från vandrarhemmet för att kolla tidtabellen för The Ghan. Om jag förstod tidtabellen rätt så ska tåget komma från Adelaide i söder, det gör att jag kan få fina bilder på tåget om jag går bort till ett litet berg. Efter besöket på tågstationen går jag tillbaka till Shell-macken för att handla mer vatten. Här ser jag att en liter bensin kostar runt 8 kronor litern. Sen går jag tillbaka till vandrarhemmet för att gå på toaletten. Klockan 11:30 lämnar jag vandrarhemmet en andra gång idag och går bort mot stan.

Jag går in på en firma som hyr ut bilar för att fråga vad det kostar att hyra en bil för ett dygn. Det kostar 55 AUD (330 kr) för ett dygn och jag sa att jag skulle fundera på det. Sen gick jag till Anzac Hill för att fota stan. Efter att ha klättrat upp till Anzac Hill i den 35 i värmen så är det hög tid att gå till den plats som jag tänkte fota tåget på. En fågel stor som en örn glider omkring i dom varma uppåtströmmarna. För två år sedan när jag var i Alice Springs så missade jag tåget på grund av att det var för tidigt, nu var jag ute i god tid och tur var väl det. Klockan 13:20 rullar The Ghan in i Alice Springs och det är imponerande, jag väljer att filma det för att sedan fota det på stationen.

Efter att filmat klart så går jag mot det vandrarhem som jag bodde på för två år sedan, det hette Annie's Place och det gick i konkurs bara någon månad efter min vistelse där. Eftersom jag var i närheten gick jag dit för att ta några kort, det var lite sorgligt att se stället helt igenbommat. Här firade jag nämligen både julafton och nyårsafton 2013 och jag har fina minnen från den här platsen. Klockan 13:30 ringde jag efter "min" taxichaufför Charles, jag frågade om han kunde plocka och det var inga problem. Fem minuter senare dyker han upp som utlovat och han kör mig tillbaka till stan. Innan jag hoppar ur hans bil så frågar jag om jag får ta ett kort på honom som minne. Inga problem svarar han och jag tar ett kort på honom på vackra Hartley Street.

Klockan 14:30 äter jag den obligatoriska kebaben. Sen går jag hem och vilar en stund. Christopher vill se tåget så han hämtar upp mig klockan efter klockan 16. Men först åker vi till Royal Flying Doctors som i Sverige är mer kända för tv-serien "Doktorn kan komma" Sen åkte vi till tågstationen för att kolla in The Ghan, vi tog en massa kort och sedan for vi iväg för att leta reda på en varning-för-känguru-skylt som vi fotade. Sen bestämde sig Christopher för att vi skulle åka bort till en järnvägsövergång så att jag kunde fota tåget när det passerade, vi hann precis fram så att jag hann både fota och filma. Det började bli rätt så sent så vi åt middag på kebabrestaurangen.

Christopher och jag bestämde oss för att hitta på lite saker i morgon, vid tolvtiden i morgon ska vi åka tillbaka till Royal Flying Doctors för en rundvisning. På eftermiddagen är Christopher bortbjuden på fest, det är Australiens nationaldag i morgon. Efter festen kommer han och hämtar upp mig för en biltur norrut, vi ska fota den högsta punkten i det norra territoriet. Efter att vi tryckt i oss kebab, min andra för idag, skjutsade Christopher hem mig. Väl hemma säkerhetskopierade jag alla foton som jag tagit idag. Sen blev det en dusch och god natt.

- Långpromenad

- Charles, världens bästa taxiförare

- Alice Springs

- Har inte sett en enda känguru