tisdag 13 oktober 2015

Spelnörd i 30 år, här är min spelhistoria

Året är 1985 och jag började i sjunde klass det här året, min klasskompis Pontus och jag sprang hem till honom på våra lunchraster för att spela Barbarian på hans Commodore 64. Jag umgicks även med min klasskompis Jonatan det här året, han ägde en Intelllivision som jag spelade Advanced Dungeons & Dragons på. Året efter, 1986, var det så dags för Prao. Jag ansökte om att få min prao på Lek & Hobby som låg i Geislers Gränd i Falun. En dag skulle jag få stå i butikens andra kassa, den kassa som var längre in i butiken och som sålde dyrare saker som till exempel Merklin-tåg.

Plötsligt ser jag något röra sig på dom tv-apparater som hängde på väggen bakom disken, jag frågade en i personalen vad det var för något. Exitebike till NES svarade han, han frågade om jag ville spela och det ville jag ju så klart. NES släpptes den första september 1986. Sen var jag fast och jag tjatade hål på min stackars mamma som försörjde fem barn. När jag hade tjatade i ett och ett halvt år så gav hon med sig, för på påskafton 1988 kommer min kära mor med en vad hon kallade påskpresent. Jag hade ingen aning om vad det kunde vara när jag slet upp presentpapperet, men chocken infann sig omedelbart.

Vi spelade på den där stackars NES:en i ur och skur, i vått och torrt och i tid och otid. Det här blev min största hobby och den var här för att stanna, i år är det tjugofem år sedan som jag spelade tv-spel för första gången. Jag köpte alla Nintendos konsoller fram till Game Cube, sen hoppade jag på dom mer "vuxna" spelen till Playststion 1 och jag har köpt Playstations alla maskiner sen dess. Idag spelar jag minst lika mycket tv-spel som då, om inte mer. Jag tycker dock att det släpps på tok för mycket skräp idag och spelen mjölkas sönder med både tre och fyra uppföljare. Mina favoritspel är nog Super Mario Bros-serien, Zelda-serien, GTA-serien, Metal Gear Solid-serien. Trettio år som gamer alltså, blir det trettio år till?

- Spelet Advanced Dungeons & Dragons till Intellivision... 

- Spelet Barbarian till C64:an...

- Det var på NES som det började på allvar...

- Jag var galen i Simcopter (PC) år 1996...

- Kär i Grand Theft Auto: San Andreas år 2004...

- Jag var förälskad i Metal Gear Solid 3 år 2005

- År 1996 spelade jag Tomb Raider på Sega Saturn...

- Jag älskade Legend of Zelda: Ocarina of Time år 1998...

- 1997 tokspelade jag Golden Eye till N64...

2 kommentarer: