måndag 7 september 2015

Italien-resan 2015-09-07

Bergamo, Italien
Vi kliver upp klockan 08:30 idag. Det var meningen att vi skulle åka hem tillbaka till kalla Sverige idag, men det var betydligt mycket billigare att åka hem på en tisdag. Ryanair logik. Så idag tänkte vi ta tåget till Milano, en stad som jag aldrig besökt förut. Vi äter frukost och går sedan bort till tågstationen, där köper vi tågbiljetter till Milano för € 5,50 (52 kr) Vårt tåg ska avgå klockan 10:02 så vi får vänta i nästan 25 minuter, jag passar på att blogga lite.

Milano, Italien
Tåget stannar på Milanos tågstation när klockan är 10:55, det tog 53 minuter att åka tåg mellan Bergamo och Milano. När vi kliver av tåget står jag bara och gapar. Stationsbyggnaden är otroligt vacker på både insidan och utsidan och den är gigantisk, jag har aldrig i mitt liv sett ett sådant imponerande bygge. Adam och jag bestämmer oss för att köpa bussbiljetter till en hop on-hop off-buss, klockan 11:40 avgår bussen från centralstationen. Eller centraliii statzioniii som jag går omkring och tjatar om hela tiden, italienska språket är roligt.

Om stationen var imponerande så var det ingenting med Duomo-katedralen, när jag ser den imponerande byggnaden häpnar jag. Jag kan inte beskriva med ord, ni får se på bilderna istället. Sen tog vi lunch på en av restaurangerna med Duomo-katedralen i bakgrunden, ett av dom fränaste platserna som jag har ätit vid. Efter maten går vi till Ferrari-butiken som ligger precis intill Duomo-katedralen, här inne har dom fin-fina priser på allt. Vad sägs om ett schack-bräde med tillhörande pjäser för € 1600? (15.000 kr)

Sen går vi in till Inters butik som ligger brevid Ferrari-butiken, jag frågar Adam vad Inter är och han förklarar att det är en klubb som skickar ut folk på en gräsplan för att sparka på något som kallas för boll. Märkligt, jag har aldrig hört något liknande. Sen går vi runt en stund och fotar, sen köper vi glass. Klockan 15:30 hoppar vi på en hop on-hop off-buss och åker vidare. Vi byter buss vid en otroligt vacker stengata som kantas av träd och i slutet av gatan står en stor häststaty. Under bussresan nickar jag till en stund medan Adam kollar på historiska byggnader, vi sitter på bottenvåningen och vi ser inte ett skit, man kanske borde åka hit någon gång

Kanske flyga till Milano, ta sig vidare till Pisa och Rom vore inte dumt. Väl framme på central stationen i Milano blir det en jakt efter en toalett, efter att ha gjort det vi skulle så undrar Adam var och när tåget till Bergamo ska avgå. Vi hittar en tavla som säger att det finns ett tåg till Bergamo och att det är försenat med 10 minuter, vi springer bort på perrongen för att kolla om det står kvar. Det gör det och vi hoppar ombord, dörrarna smäller igen bakom ryggen på oss och tåget rullar ut från den vackraste tågstation jag sett när klockan är 17:23.

Bergamo, Italien
Väl tillbaka i Bergamo igen så går vi och köper glass och sen går vi till hotellet. Vi slösurfar en bra stund innan vi går ut för att käka pizza, så här mycket mjöl som jag ätit på fem dagar har jag inte ätit på ett år. Jo det är faktiskt sant, det ska bli skönt att komma hem och äta LCHF igen. Fast jag längtar inte hem - som vanligt. Jag tror att jag skulle kunna vara borta hur länge som helst utan att få hemlängtan, om det är en vecka eller en månad som jag är borta spelar ingen roll. Jag vill inte hem! Jag har nog ändrat min angående Italien, det är rätt bra här. Som turist ger jag Italien 4 av 5 vargar i betyg, majoriteten av kvinnorna här nere är brunetter och har bruna ögon, något som alltid varit min favorit-kombination när det kommer till kvinnor. Nog pratat om kvinnor nu. I morgon kväll flyger vi tillbaka till kalla Sverige, vilket känns tungt. Jag har haft skitkul och det har varit roligt att resa med Adam, ibland har jag skrattat så jag trodde jag skulle spränga huvudet. Vi har mest skrattat åt kommentatorn Eje Elgh på Viasat Motor och ibland åt Kimi Reikonens radiodisiplin till stallet. Hela resan har bestått av citat från Sällskapsresan-filmen och det gjorde också resan till en skrattfest.

Dagens sentimentala låt:
First Aid Kit - Silver Lining
https://www.youtube.com/watch?v=DKL4X0PZz7M&app=desktop

Dagens Adam-citat:
"Men nej, nu har jag kissat bort min sista euro" Vi ska handla glass och Adam hade alltså använt sin sista euro för att gå på toa tidigare.

Dagens Sällskapsresan-citat:
"Det ska tydligen va lammkött" och "Nej min själ, jag går inte en meter till"

- Milanos tågstation imponerar...

- Milanos vackra tågstation...

- Duomo-katedralen var galet...

- Sinnessjuka detaljer...

- Dit upp ville jag åka...

- Väggen på Duomo-katedralen...

- Staty framför Duomo-katedralen...

- Vackra Milano...

- Galet...

- Sjukt...

- Här står Leonardo da Vinci...

- Coola byggnader...

- Lasagne...

- Adam beställer en öl för 140 kr, jag tar en liten cola light för 75 kr...

- Ferrari-butiken...

- Ferraris vackraste bil på väldigt länge...

- Nosvinge på en gammal Ferrari-F1-bil...

- F1-bil...

- Inter...

- Glass...

- En vacker rondell...

- Sjukt vacker gata i Milano...

- Hoppsan...

- En Q8-mack i Bergamo, var är OK?

- Vårt hotell. Vi bor högst upp till höger på långsidan...

- Sista natten med gänget-pizzan...

2 kommentarer:

  1. Jag vill också skratta så huvudet sprängs, se fina byggnader och äta glass....och ev kissa bort min sista euro ;)

    SvaraRadera