lördag 31 januari 2015

USA-resan 2015-01-31

Miami, Florida
När klockan är 07:45 vaknar jag av ett ett gnisslande ljud som kommer från badrummet, var det en gigantisk råtta som tagit sig upp via toaletten? Jag tar en sko med mig och smyger in på toaletten, det var ingen råtta. Det var en granne som duschade och varje gång han vred på kranarna gnisslade det utav bara f-n i vårt badrum. Det här hotellet är det sämsta hotell jag har bott på, det är ett hotell fast standarden är som ett sämre vandrarhem. När klockan är 08:15 kliver jag och Kim upp och gör oss i ordning, vi åker ut till Key West idag.

Frukost
Vi går bort till det McDonalds som ligger ett stenkasst från hotellet vi bor på för att trycka i oss frukost nör klockan är 08:45. Vi går sedan bort till den parkeringen som vi alltid parkerar på och som kostar $20 natten, jag använde alltid den här parkeringen när jag var här 2012-13. Klockan 09:15 startar jag upp älsklingen som nu förbrukar 8 liter på 10 mil, jämfört med 15 liter på 10 mil i dom branta backarna i San Francisco.

Mot Key West
Jag knappar in Key West i vår GPS och det är 25 mil ut till USA södra punkt. Vi kör några mil och när klockan är 10:15 tar vi en bensträckare på en Shellmack som ligger längs med vägen, vi handlar en varsin Dr. Pepper Light och sen drar vi vidare. Klockan 11:20 lämnar vi fastlandet och nu kör vi på broar och små öar, det är juvliga 24 grader varmt ute och jag njuter. Klockan 11:45 passerar vi en ö som heter Marathon och klockan 12:05 kör vi över en bro som heter 7 Mile Bridge. Klockan 13:30 kommer vi fram till Key West och där käkar vi mat på McDonalds, jag börjar bli skapligt trött på McDonalds nu och när jag kommer hem ska jag börja med LCHF igen.

Southern Most Point
När klockan är 14:40 kommer vi fram till dagens mål som är Southern Most Point och är precis som det låter, det är så långt söderut man kan komma när man befinner sig i USA. Kön till den röda markören är lång så vi tar några snabba foton och sen drar vi hemmåt, det är trots allt 25 mil hem och vi vill ju ha en parkering i det parkeringsfattiga Miami - speciellt en lördagkväll. Plötsligt när vi åker i godan ro säger älsklingen ifrån, det är dåligt lufttryck i ett av hjulen. Det blinkar en gul lampa på instrumentpanelen så vi stannar.

Krångel
Allla däcken ser okej ut så vi åker vidare, vår GPS har även trilskats idag då den tappade kontakt med satelliterna. Vi fick länge och väl åka som på den gamla goda tiden - efter skyltarna. När klockan är 15:40 tankar vi för 165 kronor och idag fick vi 25 liter för dom pengarna vilket blir 6,60 kronor litern - dyrt ute på Key West med andra ord. Lika plötsligt som Mustangen sa till om dåligt med luft i hjulen, lika plötsligt försvann felet. Älsklingen gillar nog inte saltvatten. När klockan är 17:35 rullar Mustangen in på fastlandet igen, vår GPS fungerar nu perfekt. Jag gissar att det inte finns så många sateliter ovanför Key West och det var särför GPS'en tappade signalen, ja det är i alla fall min gissning.

Dyr parkering
När klockan är 19:15 parkerar vi Mustangen över natten på den parkering vi alltid använder, alla andra dagar har det kostar 20 dollar att stå här men idag blev det 25 dollar, det är väl helgtaxa antar jag. I morgon tror jag att det är Superbowl på tv, undrar om man får någon parkering över huvud taget. Efter att vi parkerat bilen går vi ner till det Starbucks som ligger vid Bayside Marina i Miami Downtown. Jag använder deras wi-fi för att kunna blogga igen. Jag älskar den här delen av Miami, närheten till allt man behöver samt att det var här som Sonny Crockett hade sin segelbåt i Miami Vice. Tack för att du läser.

- På väg till Key West, enkelresa 25 mil...

- En olycka...

- Vilda tuppar och höns sprang lösa på Key West...

- Här är USAs mest södra punkt...

- En gammal bro...

- Där ute vindsurfar någon...

- En till gammal bro...

- Vackert här ute...

- I full galopp hemmåt - nästan...

- Kan bli beachen i morgon...

- När fikat är slut är det dags att gå hem...

- Jag hittade spår av Miami Vice. Tog en alkoholfri...

6 kommentarer:

  1. Ser fint ut! Jag har aldrig varit i Miami, bara i typ Orlando och däromkring. Minns inte riktigt. Mina amerikanska kusiner bodde i Florida under ett antal år (på 90-talet). Tror att Florida är lite för varmt och fuktigt för mig, för visst är det fuktigt? Med mitt kassa minne kommer jag ju inte helt säkert ihåg rätt. Har en känsla av att nordvästra USA är mer min grej, även om jag aldrig varit där. Grönska och berg och så. Roligt att läsa bloggen iallafall hursomhelst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är varmt/fuktigt under sommaren. Nu blåser det svalt. Pratade med en försäljare igår och han sa att fuktigheten är otroligt hög här på sommaren. Jag funderar på att åka hit i september/oktober igen. Kul att du läser. Ta hand om dig.

      Radera
  2. Har du kollat om din mobil har rätt till gratis batteribyte, som min?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag inte. Det ska jag kolla upp när jag kommer hem. Kram

      Radera