söndag 12 januari 2014

Australienresan 2014-01-12

Sydney, Australien
Vaknar klockan 08:30, febrig och jävlig. Jag masar mig upp ur sängen som en trött hund, jag gör mig i ordning för att sedan gå ut och träffa Sten och Nicolé. Vilka är då dessa människor? Sten och Johanna är halvsyskon och Nicolé är Stens flickvän. Johanna är en bekants dotter som flyttade hit för ett par år sedan och fick uppehållstillstånd, vilket gör mig grön av avundsjuka. Vi fyra ska åka ut till Bondi Beach, som tillhör en av världens mest berömda stränder. Här spelas tv-serien "Livräddarna på Bondi Beach" in och dom är nu inne på nionde säsongen.

Jag går ut på Pitt Street för att leta reda på Sten och Nicolés vandrarhem, det visar sig att dom bor precis mitt emot mig. Dom dyker upp nästan på en gång och vi går till Central Stationen som ligger ett stenkasst från våra vandrarhem. Vi går ombord på ett pendeltåg som avgår 10:05, tio minuter senare är vi framme på Bondi Jctn där vi måste byta från pendeltåg till buss. Johanna möter upp och vi får sedan vänta en kvart på Scania-bussen som avgår 10:30.

Efter cirka femton minuter så rullar bussen sakta ner i den backe som leder oss ner till Bondi, jag känner så väl igen mig då jag var här en hel del år 2011. Efter att ha badat och solat ett tag så dyker Johannas kompis Maria upp, vi pratar om att emigrera och om att byta ut sitt svenska körkort till ett australiensiskt. Det visar sig att vi i Sverige har så hårda körkortsprov så att det är enkelt för oss svenskar att byta ut körkortet, i alla fall B-behörigheten. Vi pratar en stund till och det är här och nu som jag bestämmer mig för att åka tillbaka till Sydney för att studera engelska. Maria och Johanna tycker det låter som en bra idé och jag har nu en hel del att ta tag i när jag kommer hem till Sverige.

Klockan 15:00 är det lunch och jag trycker in en hamburgare i truten. Efter maten drar Johanna vidare. Jag, Sten och Nicolé bestämmer oss för att gå på Coastal Walk som är en stig som går från Bondi Beach till andra stränder. det är väldigt vackert här och jag tar några kort. Klockan 17:00 har vi fått nog och hoppar på en buss till Bondi Jctn, bussresan tar tjugo minuter. Vi byter till pendeltåg och 17:55 är jag hemma igen. Jag dumpar mina badkläder och går ner till Operahuset, jag och Johanna pratade tidigare om att jag skulle vilja se någon opera i Operahuset som en slags häftig avslutning på resan.

Det visar sig att det inte finns nogon opera på tisdag, men det finns en show som heter The Illusionist 2.0 som jag och Johanna bestämmer oss för att se. Jag bokar biljetterna online då kassorna hinner stänga mitt framför ögonen på mig. Jag går hem och jag kommer hem klockan 22:20 efter att jag har handlat lite kläder på vägen hem

Livräddartornet på Bondi Beach


Det går ingen nöd på mig


Panorama på Bondi Beach


Filmteamet spelar just nu in säsong 9, det är inte dåligt
för en tv-serie som bara utspelar sig på en strand


Underbara Bondi Beach


Notera filmkameran i fronten på brädan


Ett par livräddare kommer farandes


Bondi i sin helhet


Pendeltåg med två våningar


Opera huset är egentligen tre byggnader i en


Fullsatt kväll efter kväll i Opera-baren


Stackars människa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar