torsdag 26 december 2013

Australienresan 2013-12-26

Alice Springs, Australien
Jag vaknar upp 07:30 idag och solen skiner, jag går till uteplatsen för att äta frukost och för att kolla mejlen och Facebook. En kille från England börjar prata och han funderar på att cykla till The Simpsons Gap, jag vill också till The Simpsons Gap men jag tänker verkligen inte cykla ut dit då det är 25 kilometer ut dit samt runt 40 plusgrader. Klockan 08:30 lämnar både jag och engelsmannen vandrarhemmet och jag går ner på stan. Det är "Boxing Day" i Australien idag, vilket inte är en dag då man boxas på, vilket jag trodde. Boxing Day är dagen då man un-boxing (öppnar) julklappar, jag förstår verkligen ingenting av deras traditioner.

Eftersom det är Boxing Day så är nästan allt stängt, men jag hittar ett café som heter Red Dog Café som också är en restaurang. Lunchen startar klockan 11 så jag väntar en halvtimme ute i den park som ligger precis i närheten, jag sätter mig på en parkbänk och njuter av den värme som är tillbaka efter allt regn. Flugorna är lite mer vänliga idag och jag (tror) jag ser örnar segla runt stan högt där uppe mot den molnfria himmel som Alice Springs bjuder på idag. En halvtimme senare går jag tillbaka till restaurangen och beställer en Kangaroo burger. Jag tycker faktiskt inte om att äta kött längre, jo visst äter jag för många lammkebab här nere, men jag försöker verkligen äta så lite kött som möjligt och kängurur är ju så söta. Nog pratat om kött nu, the Kangaroo burger var inte "well done" och den smakade faktiskt som lamm. (Inte som kykling alltså)

Det finns en konstig regel på alla vandrarhem i Alice Springs som säger att man bara får stanna i sju dagar och i morgon har det gått sju dagar sedan jag kom till Alice, det är alltså dags att byta vandrarhem i morgon. Med tanke på det problem jag hade igår med mitt kontokort så bestämde jag mig för att ta en taxi efter lunchen och åka ut till Annie's Place som det heter för att fråga om jag kunde betala min vistelse redan idag. Sju AUD kostar resan med taxin, han får tio. jag hoppar ur och går fram till kvinnan i receptionen och frågar om det är möjligt att betala i förskott. "No Worries" sa hon och tog emot mitt kontokort. Approved (Godkänd) stod det på kvittot som kom upp ur maskinen och jag pustade ut, 138.60 AUD fattigare. Nu är det bara vandrarhemmet i Sydney som ska ha cirka 3000 kronor, sen är jag i hamn med alla utgifter.

Sen går jag hem för att vila, jag har känt mig lite kass och det kan vara vätskebrist. Det sägs att man ska dricka en liter i timmen om man är ute och går och Red Bull ingår tydligen inte. Jag tycker att jag dricker mycket vatten och jag dricker så pass mycket att jag måste springa på toa varje natt. Väl hemma igen pustar jag ut och en stund senare kommer engelsmannen tillbaka, han ser helt slut ut och hans t-shirt ser ut som om han badat med den på. Jag frågar han om The Simpsons Gap och om det var värt att åka ut dit, han svarar att det var det och han visar mig hans bilder som han tog.

Jag frågar runt bland alla på vandrarhemmet om det är någon som vill dela en taxi ut till The Simpsons Gap, det går dåligt till en början. Sen ansluter sig en kille från Schweiz som heter Simon och han är på, trots att han inte vet vad jag pratar om. Så jag frågar fler folk om dom vill vara med, då dyker det upp en kille som visar sig vara australiensare. Jag frågar han också och han har heller ingen aning om vad The Simpsons Gap är men han vill åka ut dit. Han överaskar oss med att ha en bil, han har kört ända från Melbourne vilket tog fyra dygn. Sagt och gjort, vi åker iväg i hans gamla bil som hans bror äger. Det tar en stund och halvvägs ser vi John Flynns grav, han grundade Royal Flying Doctor Service bland annat och graven är välbesökt. John Flynn dog i Sydney 1951 och han kremerades och askan är placerad under en stor sten cirka 25 kilometer väster om Alice Springs.

Vi tar några kort på stenen som liknar ett ägg och åker sedan vidare, efter en stund kommer vi fram till The Simpsons Gap och det är verklgien vackert. Platsen är ett ganska lågt berg med ett gap som delar det i två delar och det rinner en bäck mellan. Platsen är väldigt välbesökt och jag får vänta ett tag tills jag kan ta kort utan folk är med i bild. Tyvärr så gör bilderna ingen rättvis bild av platsen, man måste helt enkelt besöka platsen. Sen åker vi hemåt, men vi börjar prata om middag så vi åker runt i Alice för att leta efter något som är öppet. Alla pizzerior är stängda så det får bli McDonalds idag, vi tar med oss maten och far hem. Vi sätter oss på uteplatsen framför receptionen och äter. Vi hinner prata en lång stund och Simon och jag bjuder killen med bilen på flera öl. Vi fick inte betala honom för turen ut till The Simpsons Gap, han fick massor av öl istället och han verkade glad för det.

Vi hinner prata i flera timmar om körkort, lastbilar, Facebook, Perth, Australien, språk och om mat. Båda killarna ska åka till Uluru i morgon, Simon åker med guidad tur medans Daniel tar sin brors bil. Båda ska upp tidigt i morgon så dom går och lägger sig och vi tar adjö. Jag som knappt bloggat om dagen har nu ett par timmar framför mig att skriva den här texten och ladda upp bilder. Det är kul att blogga, att skriva ner vad man gjort under dagen. Det tar tid, men det är så värt det när man kommer hem och vill läsa vad det var man upplevde. När man tar in så mycket som man gör på en sån här resa så glömmer man rätt mycket, så då är det perfekt att kunna gå tillbaka senare. Nu ska jag gå och sova då klockan strax är 23:00, det vill säga 14:30 i Sverige. Tack för att du läser min blogg, ha en fortsatt trevlig dag.

Tomten använder sig tydligen inte av renar utan av kängurur.
(Det finns inga kängurur)

Känguru-hamburgare smakade som lamm

Jo jag tvättar och gör ett eget torksträck utanför mitt rum

En jävla könsdiskriminering är vad det är!